نزول آیه اکمال بعد از معرفی حضرت علی علیه السلام در غدیر خم

cddb5e5906bc3823d185bac61ca8dc90-425

 

نزول آیه اکمال بعد از معرفی حضرت علی علیه السلام در غدیر خم :

خطیب بغدادی در تاریخش می نویسند :
از ابوهریره نقل شده است که گفت : کسی که روز هجدهم ذی حجه را روزه بگیرد ثواب روزه شصت ماه برای وی نوشته می‌شود ، این روز ، روز غدیر خم است ، روزی که رسول خدا (ص) دست علی را گرفت و فرمود : آیا من رهبر مؤمنان نیستم؟ گفتند : چرا ای رسول خدا. فرمود : هر کس من مولای او هستم علی مولای او است. عمر گفت : تبریک ، تبریک ای پسر ابوطالب ، تو اکنون مولای من و مولای هر مسلمانی ، سپس این آیه نازل شد : { الیوم أکملت لکم دینکم وأتممت علیکم نعمتى مائده / ۳ }{امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم }. این روایت را حبشون بن موسی نقل کرده است که گفته می‌شود تنها راوی او است سپس دیگران از او تبعیت نموده و با سند آن را نقل کرده‌اند .
تاریخ بغداد ، ج ۹ ، ص ۲۲۲ ، ناشر : دار الکتب العلمیه – بیروت .

========================================================

بررسی سند روایت :

۱ ) عبد الله بن علی بن محمد بن بشران :
وی استاد خطیب بغدادی و ثقه است ؛ چنانچه در باره او گفته است :
کتبت عنه وکان سماعه صحیحاً .
از عبد الله بن علی بن محمد بن بشران روایاتی را نوشته ام و شنیده های او صحیح بود.
تاریخ بغداد ، ج ۱۰ ، ص ۱۴ ، رقم : ۵۱۳۰ .

۲ ) علی بن عمر الحافظ :
علی بن عمر ، همان دار قطنی معروف و صاحب سنن است که در وثاقت او تردیدی نیست ..

۳ ) أبو نصر حبشون بن موسى بن أیوب الخلال :
خطیب بغدادی در باره او می‌گوید :
وکان ثقه یسکن باب البصره .
حبشون مورد اعتماد بود و در باب البصره سکونت داشت.
تاریخ بغداد ، ج ۸ ، ص ۲۸۹ .

۴ ) علی بن سعید الرملی :
وإذا کان ثقه ولم یتکلم فیه أحد فکیف نذکره فی الضعفاء
علی بن سعید رملی ثقه است و کسی در باره وی سخنی نگفته است ، پس چرا باید نام وی را در ردیف افراد ضعیف بیاوریم؟.
لسان المیزان ، ج ۴ ، ص ۲۲۷ ،مؤسسه الأعلمی للمطبوعات – بیروت .

۵ ) ضمره بن ربیعه القرشی :
من الثقات المأمونین رجل صالح صالح الحدیث لم یکن بالشام رجل یشبهه .
از افراد مورد وثوق و اعتماد ضمره بن ربیعه قرشی است و وی انسانی صالح و حدیثش هم خوب است که در شام مانند او نبود.
العلل ومعرفه الرجال ، ج ۲ ، ص ۳۶۶ .

۶ ) عبد الله بن شوذب :
عبد الله بن شوذب الخراسانی أبو عبد الرحمن سکن البصره ثم الشام صدوق عابد من السابعه .
عبد الله بن شوذب خراسانی ساکن بصره بود سپس به شام رفت ، انسانی راستگو و اهل عبادت و از طبقه هفتم از محدثین است.
تقریب التهذیب ، ج ۱ ، ص ۳۳۸۶ ، رقم : ۳۳۸۷ .

۷ ) مطر الوراق :
مطر الوراق . الإمام الزاهد الصادق أبو رجاء بن طهمان الخراسانی نزیل البصره مولى علباء بن أحمر الیشکری کان من العلماء العاملین وکان یکتب المصاحف ویتقن ذلک .
مطر الوراق پیشوای زاهد راستگو، اصل او خراسانی است و ساکن بصره شد، وی از دانشمندان شایسته و از نویسندگان قرآن بود که به درستی آن را انجام می داد.
سیر أعلام النبلاء ، ج ۵ ، ص ۴۵۲ .

۸ ) شهر بن حوشب :
شهر بن حوشب از روات صحیح مسلم است و در وثاقت وی تردید نیست ..
چنانچه ذهبی در تاریخ الإسلام در باره او می‌گوید :
قال حرب الکرمانی : قلت لأحمد بن حنبل : شهر بن حوشب ، فوثقه وقال : ما أحسن حدیثه . وقال حنبل : سمعت أبا عبد الله یقول : شهر لیس به بأس . قال الترمذی : قال محمد یعنی البخاری : شهر حسن الحدیث ، وقوى أمره .
شهر بن حوشب مشکلی ندارد و حدیثش نیکو وکارش استوار بود.
تاریخ الإسلام ، ج ۶ ، ص ۳۸۷ .

=========================================================

قابل توجه مخالفین >>>>>>
بنازم به این دوستی حضرت علی (ع) که خداوند آن را واجب کرد.. ( البته طبق عقیده مخالفین ) و روزه گرفتن در این روز را ثواب روزه ۶۰ ماه را می نویسد…..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا أمیر المؤمنین و أولاده المعصومین علیهم السلام..

پیشنهاد ما به شما

چرا حضرت زهرا ‹علیها‌السلام› پشت در آمد؟!

صوت ســـخنرانے: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green