منظور از ایه ((واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا)) اهل بیت ع هستند

منظور از ایه ((واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا)) اهل بیت ع هستندو به حبل(ریسمان) الهی دست جمعی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.آل عمران/۱۰۳

خداوند در این ایه دستور داده که به ریسمان الهی دست جمعی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.آیا ریسمانی یا طنابی از آسمان آویزان است و به ما دستور داده اند که آن طناب را بگیریم؟! من که طنابی چیزی در آسمان ندیده ام.اگر پیروان محمدبن عبدالوهاب و ابن تیمیه دیده اند،ما رو بی نصیب نگذارند.

اما از وهابیون،این فرقه ضاله که بگذریم، بزرگان اهل سنت نقل کرده اند که منظور از حبل الله،اهل بیت ع هستند.دقت کنید:و روی ابان بن تغلب عن جعفربن محمد(امام الصادق علیه السلام):«نحن حبل الله الذی قال: (واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا) آل عمران/۱۰۳ امام صادق ع فرمود:ما همان حبل الله هستیم که خدا فرموده : و به حبل الهی دست جمعی تمسک جویید و پراکنده نشوید . تفسیر ثعلبی ، ج ۳، ص۱۶۳ طبع دار الاحیاء التراث العربی و الصواعق المحرقه ، ابن حجر هیثمی ، ج ۲ ، ص ۴۴۴ موسسه الرساله

شک نکنید که چون ثعلبی این فضل اهل بیت ع را در تفسیر خود نقل کرده،وهابیون ایشون رو مورد حمله قرار می دهند.مانند حاکم نیشابوری و دیگران از بزرگان اهل سنت .و تنها جرم و جنایت اینها این بوده که احادیث فضائل اهل بیت ع را منکر نشده اند!

اما بد نیست،شخصیت و جایگاه ثعلبی را از زبان بزرگانی چون ذهبی و دیگران ببنیم.

۱- ذهبى از او تجلیل فراوان کرده و مى‌نویسد:(أحمد بن محمد بن إبراهیم) أبو إسحاق النیسابوری الثعلبی، صاحب التفسیر. کان أوحد زمانه فی علم القرآن… کان واعظا حافظا عالما، بارعا فی العربی، موثقا. أخذ عنه: أبو الحسن الواحدی.وقد جاء عن أبی القاسم القشیری قال: رأیت رب العزه فی المنام وهو یخاطبنی وأخاطبه، فکان فی أثناء ذلک أن قال الرب جل اسمه: أقبل الرجل الصالح. فالتفت فإذا أحمد الثعلبی مقبل.ثعلبى صاحب تفسیر، یگانه دورانش در علوم و دانش‌هاى قرآن… واعظ، دانشمند و حافظ وسرآمد دردانش عربى و مورد اعتماد بود که ابوالحسن واحدى از وى حدیث نقل مى‌کرده است.از ابوالقاسم قشیرى نقل است که گفت: خداوند بزرگ مرتبه را درخواب دیدم که با من سخن مى‌گفت و من با او سخن مى‌گفتم، در این بین خداوند فرمود: این مرد صالح را دریاب، نگاه کردم دیدم احمد ثعلبى است.تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج ۲۹، ص ۱۸۶،دار الکتاب العربی طبق برنامه مکتبه شامله

در تذکره الخواص از او به علامه تعبیر کرده و گفته:ومات فی سنه سبع [وعشرین وأربع مائه] العلامه أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهیم النیسابوری الثعلبی المفسر فی المحرم.علامه ابواسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم نیسابورى ثعلبی، مفسر قرآن، در محرم سال ۴۲۷هـ از دنیا رفت.تذکره الحفاظ ج۳ ص ۱۰۹۰ دارالکتب العلمیه

۲- جلال الدین سیوطى در طبقات المفسرین مى‌نویسد:أحمد ابن محمد بن إبراهیم أبو إسحاق النیسابوری الثعلبی صاحب التفسیر المشهور والعرائس فی قصص الأنبیاء کان أوحد زمانه فی علم القرآن عالما بارعا فی العربیه حافظا موثقا.ثعلبى صاحب تفسیر مشهور و کتاب عرائس پیرامون قصص پیامبران، در دانش قرآن یگانه زمان، دانشمندى عمیق در علوم عربى و حافظ و مورد اعتماد بود.طبقات المفسرین ج۱ ص۲۸ مکتبه وهبه قاهره

۳- ابن خلکان می نویسد:الثعلبی أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهیم الثعلبی النیسابوری المفسر المشهور کان أوحد زمانه فی علم التفسیر وصنف التفسیر الکبیر الذی فاق غیره من التفاسیر.ثعلبى صاحب تفسیر مشهور، در دانش تفسیر یگانه زمانش بود، او تفسیر کبیرش را نوشت که بر تمام تفاسیر برترى یافت.وفیات الأعیان و انباء أبناء الزمان، ج ۱، ص ۷۹، دار الثقافه – لبنان.

سه سند نیز از کتب خودمان(تشیع)پیرامون حبل الله بودن اهل بیت(ع)

۱ ـ شیخ طوسى(رحمه الله) به سندش از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر قول خداوند: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا» (۱)؛ (و همگى به ریسمان خدا (قرآن و هرگونه وسیله وحدت الهى) چنگ زنید، و پراکنده نشوید). نقل کرده که فرمود: «ما ریسمان خداییم.»(۲)
۲ ـ عیاشى از ابن یزید نقل کرده که از اباالحسن(علیه السلام) درباره آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً» سؤال کردم؟
حضرت فرمود: «على بن ابى طالب ریسمان محکم خداوند است.»(۳)
۳ ـ و نیز از جابر نقل کرده که امام باقر(علیه السلام) فرمود: «آل محمّد هم حبل الله الّذی أمرنا بالاعتصام به، فقال: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا»(۴) «آل محمّد(علیهم السلام) همان ریسمان خداوند هستند که ما مأمور به چنگ زدن به آنان شده ایم. خداوند فرمود: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً…».(۵)

(۱). سوره آل عمران، آیه ۱۰۳٫
(۲). امالى طوسى، ص ۲۷۲٫
(۳). تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۹۴، ح ۱۲۲٫
(۴). تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۱۹۴، ح ۱۲۳٫
(۵). گردآوری از کتاب: امام شناسی در قرآن وپاسخ به شبهات ،علی اصغر رضوانی، مسجد مقدس جمکران، قم ، ۱۳۸۵ ه.ش، ج ۱، ص ۴۲۱٫

پیشنهاد ما به شما

تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی زلزال./علامه سید جعفر سیدان

تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی زلزال. علامه سید جعفر سیدان   •┈┈••۰❀🌿❀۰••┈┈• صوت جلسه‌ی اول: دانلــــود📥 مورخ: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green