تخریب مزار حضرت یونس علیه السلام توسط داعش

14634529068977652792

 
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت یونس (علیه السلام) از پیامبران الهی است. نام آن حضرت ۴ بار در قرآن کریم آمده (۱) و با لقب «ذَالنّون» نیز خوانده شده (۲) و سوره ای هم به نام یونس در قرآن نامگذاری گردیده است.
نام آن پیامبر خدا در انجیل برنابا «یُونا» تلفظ شده (۳) و در انجیل متی از او به عنوان «یوناهِ پیغمبر» یاد شده است (۴) و در مجموعه کتاب مقدس نیز کتابی به نام «کتاب یوناه» وجود دارد که حاوی شرح ماجرای حضرت یونس (علیه السلام) و نبوّت اوست. خداوند حضرت یونس نبی (علیه السلام) را بر مردم نینَویّه (نواحی موصل در شمال عراق) برانگیخت. پس آن حضرت به نزد آن جماعت گمراه آمد و به مدت ۳۳ سال ایشان را به توحید فراخواند، اما سودی نکرد.(۵)
آن گاه حضرت یونس (علیه السلام) مطابق فرمان خداوند، آن قوم را انذار نمود وعده کرد که اگر همچنان بر شرکت و کفر خویش پای فشارند، در فلان ماه و فلان روز بر آن ها عذابی سخت نازل خواهد شد. پس آن حضرت در روز موعود از شهر خارج شد و مردم شهر که نزدیکی عذاب را دیده بودند، مُتِنبّه شدند و به سوی خدا بازگشتند و عذاب از ایشان برداشته شد.

هنگامی که یونس (علیه السلام) به شهر بازگشت، مردم را درحال کشت و کار دید و از این که وعده ی خداوند محقق نشده است، سخت خشمگین شد. پس به دریا رفت و به کشتی نشست تا از آن جا دور شود، اما دریا طوفانی شد و نهنگی او را بلعید و یونس (علیه السلام) در آن تاریکی استغفار کرد و گفت: «[خدایا] معبودی جز تو نیست. تو منزَّهی و من از ستمکارانم».(۶) پس خداوند یونس را اجابت فرمود و نهنگ او را در نینویه به ساحل دریا انداخت.(۷) قرآن کریم می فرماید: «و باز او را به سوی قومی که صد هزار نفر و یا بیشتر بودند، فرستادیم… پس آن قوم ایمان آوردند و ما هم به نعمت خود تا هنگامی معیّن بهره مندشان گردانیدیم».(۸)

در آیه ی دیگری آمده است که «… و بین اقوام و ملل، تنها قومِ یونس باشد که چون به خدا ایمان آوردند، ما عذاب ذلت را در دنیا از آن ها برداشتیم».(۹) در روایت آمده که یونس (علیه السلام) پس از بازگشت به نزد قومش با ایشان مونس و همراه گردید.(۱۰)

درباره ی سال های آخر عمر حضرت یونس (علیه السلام) و مدفن آن حضرت، خبر مؤثّقی در دست نیست، اما بقاع متعدّدی در فلسطین، عراق و لبنان به آن پیامبر خدا نسبت داده شده است. در شهرک حَلحولیه واقع در ۴ کیلومتری شمال الخلیل در فلسطین، بقعه ای است که آن را مزار حضرت یونس (علیه السلام) می دانند. در سال ۶۲۳ ق/ ۱۲۲۶ م الملک المعظم عیسی بن الملک العادل ایوبی بر فراز مسجدی که بر قبر یونس است، مناره ای ساخت. در کتاب الانس الجلیل آمده است که «قبر یونس در روستایی در نزدیکی شهر الخلیل علیه السلام است… و بر فراز قبر او مسجد و مناره ای به دستور الملک المعظم عیسی و توسط امیر رشید الدین فرج بن عبدالله المعظمی در رجب سال ۶۲۳ هجری ساخته شد و مردم قصد زیارت آن جا می کنند و مَتی [پدر یونس] که از مردان صالح و از خاندان نبوت بود، در همان نزدیکی و در روستایی به نام بِیت اَمَر مدفون است».(۱۱)

مسجد و مزار منسوب به حضرت یونس (علیه السلام) در حلحولیه چندین بار مرمت و نوسازی شده و هم اکنون مسجدی بزرگ با مناره ای رفیع و آجری و دو گنبد کوچک سبز رنگ بر فراز آن ساخته شده و کتیبه ای سنگی نیز بر بالای درب ورودی آن نصب گردیده است.
……………………………….
در تازه ترین خبر گروه داعش قبر حضرت یونس علیه السلام را مانند قبر حجر بن عدی در سوریه خراب نمودند وآرزوی آنان تخریب قبر مطهر امام حسین علیه السلام است.
دوستان آیا وقت آن نرسیده که برای فرج مولایمان امام عصر علیه السلام دعا کنیم:اللهم عجل لولیک الفرج
پی نوشت ها :

۱ــ صافات/۱۳۹، ۱۴۵؛ یونس /۹۸؛ نساء/۱۶۳٫
۲ــ انبیاء/۸۷٫
۳ــ انجیل برنابا، ۴/۶۳٫
۴ــ انجیل متی، ۳۹/۱۳٫
۵ ــ مجلسی، بحارالانوار، ۳۹۳/۱٫
۶ــ انبیاء/۸۷٫
۷ــ انجیل برنابا، ۷/۶۳٫
۸ــ صافات / ۱۴۷ــ ۱۴۸٫
۹ــ یونس /۹۸٫
۱۰ــ معانی الاخبار، ۱۹٫
۱۱ــ ابن محمد حنبلی، الانس الجلیل بتاریخ القدس و الخلیل، ۵۵

پیشنهاد ما به شما

استفاده‌ے ابزارے از تناسخ براے توجیه ظلم.

صوت ســـخنرانے: سخنران: دڪتر وحیدی ۱گ باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green