(۲) عقل ، میزان شناخت حقائق_باقرپور کاشانی

پیشنهاد ما به شما

سلاح‌های عادلانه‌ای که امام عصر علیه‌السلام استفاده می‌کنند.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

۳ دیدگاه

  1. در بحث قبل دریافت کردیم که باید نسبت به خدا معرفت کسب کنیم تا بتوانیم حق عبادتش را به جا آوریم. در نظر مادیون حس مادی و در نظر عرفا کشف و شهود مبنای تشخیص است. اما در این بحث عقل به عنوان میزان شناخت معرفی میشود. عقل مجازا به معنی مهارکننده خرد بکار میرود که از عقال گرفته میشود.
    همه ی مکاتب و علوم عقل را به عنوان ما به الادراک می پذیرند یعنی اصل موضوعه ای که نیاز به اثبات ندارد و خطا در کارش نیست یا معصوم است و بر همین اساس عقل حاکم است و میتوان با تکیه بر آن مثلا خدا را اثبات کرد یا معجزه و قیامت و غیره را پذیرفت.
    اما واگرایی و تعدد آرا و عقاید و وجود اشتباهاتی که در نتایج عقلی دیده می شود ناشی از عقل نیست بلکه از عاقل است. در نگاه درون دینی انسان سه جزو جسم و روح و عقل دارد که بنابراین عقل جدای از عاقل است و نقص عاقل به عقل وارد نیست.
    از منشاهای خطاهای عاقل : ۱- نرسیدن به فهم دقیق مقدمات مثل استدلال بر اساس فرضهای شبهه ناک و مبهم که منجر به نتایج استنباطی غلط میشود.
    ۲- جهل مرکب یعنی استدلال کننده با یک فرض نادرست شروع میکند. مثل فرض اصالت وجود که به نتیجه ی وحدت وجود می انجامد.
    ۳- عجله و شتابزدگی در استنباط
    ۴- عدم تمرکز بر تعقل
    ۵- نداشتن آرامش روانی
    ۶- عدم دقت
    ۷- تعصب و شخصیت زدگی
    ۸- هوای نفس
    ۹- حب دنیا
    ۱۰- لجاجت
    با این عوامل استدلالمان به بیراهه منجر می شود.

    ادراکات عقلی به دو دسته اند: ۱- بدیهی ۲ – نظری

    بدیهیات نیاز به تفکر ندارند مانند نیاز هر معلول به علت، محال بودن اجتماع نقیضین و دور…
    نظری نیاز به تفکر دارد و مبتنی به بدیهیات است و باید به بدیهیات برسد (بحث: نتایج عقلی و استدلالی همیشه به جوابهای روشن و بدیهی نمیرسد و ممکن است تعجب بر انگیز باشد … بنظر میرسد در بررسی توسط صاحبان فن بدیهی باشد) .

    نتیجه گیری: عقل حجیت دارد و حجیت آن ذاتی است. یافتن شرع متوقف بر عقل است.

    بحث: اختلاف فلاسفه که منطق آنها عقل است به جهت اشتباه استدلال عقلی عقلا (فلاسفه) نیست بلکه از یکی از دخالت کننده هایی که در بالا شمردیم ناشی میشود.

  2. سوال: بدیهیات عقلی بسته به عاقل است مثلا هیات انسانی به شکل کنونی را بهترین و مناسب ترین میدانیم و مثلا وجود دم در انسان را مضحک میدانیم و این نظر را بدیهی میدانیم.
    مثال دوم این که مثلا بدیهی است که دو خطی که با یک زاویه غیر صفر از یک نقطه شروع می شوند از هم دور میشوند و هرگز به هم نمیرسند. اما حداقل یک مثال نقض میتوان ارائه کرد: اگر این دو خط از قطب شمال یک کره در راستای دو کمان گذرنده از همان نقطه شروع شوند و ادامه یابند در قطب جنوب به هم میرسند!!
    یا مثلا قدیم زمین را مسطح میدانستند!!
    پس بدیهیات عقلی هم باید با عقل سنجیده شود؟!

  3. با سلام واحترام خدمت scientist
    مطالب با دقت نوشته شده احسن به شما.
    بدیهیات رو هر کسی به نفس وجو د عقل میتواند تشخیص دهد.

پاسخ دادن به scientist لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green