نقد مراجع به روز شادی دانستن سید هاشم حداد در روز عاشورا

از کرامات بعض از سران صوفیه در ایام غم و اندوه اهل بیت (علیهم السلام):

«در تمام دهه عزاداری، حال حضرت[سید هاشم]حداد بسیار منقلب بود. چهره سرخ می شد و چشمان درخشان و نورانی؛ حال حزن و اندوه در ایشان دیده نمی شد؛ سراسر ابتهاج و مسرت بود. می فرمود: چقد مردم غافلند که برای این شهید جان باخته غصه می خورند و ماتم و اندوه بپا می دارند…تحقیقاً روز شادی و مسرّت اهل و بیت (علیهم السلام) است».

مطلب فوق به نقل از کتاب روح مجرد آقای حسینی طهرانی ص۷۸و۷۹

 

هنگامی که این مطلب را خواندم به یاد این حدیث از مولایم امام رضا(علیه السلام) افتادم که فرموده اند:

چون ماه محرم فرا می رسید،

پدرم را کسی خندان نمی دید و تا عاشورا پیوسته بر او اندوه غالب بود!

 

ویا آنکه حضرت اباعبدالحسین(علیه السلام) فرمودند:

 

من شهید اشک هستم، هیچ مومنى مرا به خاطر نمى ‏آورد

مگر این که گریان مى‏ شود!

 

ببین تفاوت ره …

————————————————————–

به گزارش شیعه آنلاین برخی از مراجع معظم تقلید در پاسخ به سوالی در خصوص حکم شادی کردن در روز عاشورا ضمن رد این عمل قبیح، شیعیان را به عزاداری و سوگواری برای آن امام مظلوم دعوت نموده اند.

پرسش: شادی کردن و مسرت در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام چه حکمی دارد؟ چرا که عده ای بر این عقیده هستند که چون امام حسین عاشق خدا بودند و به خدا واصل گشتند و به لقاءالله پیوستند ما باید شادی کنیم و مردمی که گریه می کنند در عزای سید الشهداء غافلند و خبر از عمق قضیه ندارند چون شب عاشورا سید الشهداء و اصحاب ایشان مزاح می نمودند و آن شب برای آنان سرور و مسرت بوده بنابراین به تحقیق روز عاشورا روز مسرت اهل بیت است به نظر حضرتعالی آیا این حرفها صحیح می باشد؟ ما می توانیم با این استدلال ها روز عاشورا مسرت و ابتهاج کنیم؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:
شماره استفتاء: ۲۲۸۱۶۳
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
این کار خلاف سیره ائمه اطهار علیهم السلام است و اگر عرفاً بی احترامی به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام محسوب شود، حرام است.
موفق و مؤید باشید.

پاسخ حضرت آیت الله مظاهری:
پاسخ سوال شماره: ۱۹۳۱۵
بسمه ‌تعالی
طبق سفارش خود اهل‌بیت سلام ‌الله ‌علیهم همه باید در ایّام شهادت ایشان، و مخصوصاً در دهه اول محرم و شب و روز عاشورا، عزادار باشند و بر مصائب خاندان پیامبر اکرم صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله ‌و سلم بگریند که علاوه بر اینکه وظیفه است، برکات فراوانی نیز دارد. اما اینکه شهدای کربلا در شب عاشورا شاد بوده‌اند، به خاطر رسیدن آنان به لقای الهی بوده و ربطی به وظیفه‌ی ما ندارد و این عقیده که باید در عاشورا شاد باشیم، عقیده‌ای انحرافی و خطرناک است.
حسین المظاهری

پاسخ حضرت آیت الله سید محمد شاهرودی:
شماره استفتاء: ۹۰۱۴۰۹
این کلام از هر کس صادر شده باشد خلاف موازین شرع و مذهب و سیره ائمه اطهار علیهم السلام می باشد بلکه دشمنان اهل البیت علیهم السلام اینگونه مطالب را ذکر کرده اند و بعضی خواسته یا ناخواسته از آنها پیروی کرده اند به هر حال گریه کردن و ناله کردن و ضجه زدن و اظهار حزن و اندوه در مصیبت معصومین علیهم السلام مخصوصا حضرت سید الشهداء علیه السلام از مستحبات مؤکده می باشد و کسی که در مصائب اهل البیت علیهم السلام محزون نشود ناقص الایمان می باشد. البته اصل این مطلب از عبدالقادر گیلانی که از روؤساء متصوفه بود و شخصی گمراه و منحرف است.

پاسخ حضرت آیت الله گرامی:
بسمه تعالی
بسیار حرف باطلی است، در حقیقت ما برای بدبختی خود گریانیم که این بزرگان را از دست داده ایم، از طرفی مصائب وارده بر این بزرگان هم بسیار سخت گذشته و جای تاسف و گریه دارد، از طرفی ظلم زیاد همگان را متاثر می کند و بعد از همه اینها شما آیا می توانید بشنوید و گریه نکنید؟

پاسخ حضرت آیت الله سید صادق روحانی:
باسمه جلت اسمائه
شما و ما نمی توانیم روز عاشوراء را روز جشن و سرور قرار دهیم چون قطع نظر از همین امور این مقدار که ائمه اطهار علیهم سلام الله توصیه به عزاداری و تشکیل مجلس عزاء و سینه زنی نموده اند … ما خدای ناکرده دشمن آنان نیستیم که بر خلاف دستور آنان این گونه عمل کنیم.
محمدصادق الحسینی الروحانی

 

متن استفتا و پاسخ های مراجع معظم تقلید این آدرس موجود می باشد:

http://www.shia-online.ir/article.asp?id=23095&cat=1

پیشنهاد ما به شما

قضـا و قدر و تاثیر دعـا در آن. استاد شیخ رضا برنجڪار. استاد شیخ مهدے زمانی.

˼ گفتمـان معرفـت ˹ـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖـٖٖٖـٖٖـٖٖٖـٖٖٖـٖٖٖٖٖـٖٖٖٖـٖٖٖـٖٖـٖ ↵واحد پژوهش‌مرڪز‌تحقیقات‌اسلامی‌برگزارمی‌ڪند:«ششمین دورہ از نشست‌هاے علمی گفتمان معرفت در شب‌هاے ماہ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green