نظر مراجع و علما راجع به حضرت رقیه سلام الله علیها

aksgif.ir-roghayyeh gif -تصاویر متحرک -حضرت رقیه گیف.83

به تازگی کتابی منتشر شده است از آقای استاد نجم الدین طبسی با عنوان رقیه بنت الحسین سلام الله علیهما که حاصل گفتگوی شاگردان ایشان با حضرت استاد پیرامون سوالات و شبهات مربوطه درباره حضرت رقیه سلام الله علیها است. در بخش پیوست این کتاب نظرات برخی از علما و مراجع عظام در مورد حضرت رقیه آمده است که شما را به خواندن آن دعوت می نماییم… باشد که وجود مقدس حضرت رقیه سلام الله علیها در آخرت شفاعت کننده تمام محبین و شیعیان امیرالمومنین سلام الله علیه باشد.

آیتالله العظمی تبریزی(۱) : . . . یادگیری احکام شرعی و فراگیری مسائل فقهی از برترین کارهاست، شما میدانیدکه در رابطه با ثبوت موضوعات خارجی حدودی وجود دارد و در همه و یا بیشتر آنها باید بینه اقامه گردد، ولی در پاره ای از امور مجرد شهرت کافی است، و مجرد شهرت در ثبوت آنها کافی است، و نیازی به اقامه بینه و یا چیز دیگری ندارد و صرف شهرت کافی است: مثل آنکه کسی زمینی را بخرد و پس از آن به وی گفته شود که این زمین وقف بوده است، از امام از حکم این مسئله پرسیدند حضرت فرمود: اگر بین مردم مشهور باشد که این زمین وقف است خرید آن جایز نیست و آن را پس بده، و از این قبیل است حدود منی و مشعر (که با شهرت ثابت میشود) و همچنین مقابر، ممکن است کسی دویست سال پیش در جایی دفن شده باشد و الآن کسی نباشد که محل دفن وی را در این مکان دیده باشد، ولی بین مردم مشهور باشد که در این مکان دفن شده است این شهرت کافی است، و از این روست مقام و مزار حضرت رقیه بنت الحسین که از اول مشهور بود، گویا حضرت امام حسین نشانی را از خود در شام به یادگار سپرده است تا فردا کسانی پیدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت و حوادث آن پردازند، این دختر خردسال گواه بزرگی است بر اینکه در ضمن اسیران حتی دختران خردسال
نیز بوده اند ما ملتزم به این هستیم که بر دفن رقیه بنت الحسین در این مکان شهرت قائم است و اینکه در این مکان جان سپرده است.
ما به زیارتش شتافتیم و باید احترام او را پاس داشت، (نگویید خردسال است) علی اصغر که کودک شیرخواری بود دارای آن مقامی است که روبروی حضرت سیدالشهداء در کربلا دفن گردید، گفته اند که دفن وی در این مکان نشان از آن دارد که در روز حشر حضرت این کودک خردسال را به دست خواهد گرفت و نشان خواهد داد، دفن این طفل خردسال در
شام گواه بزرگ و نشان قوی از اسارت خاندان طهارت و ستم روا داشته بر ایشان دارد، آن ستمی که تمام پیامبران از آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزای حسین را بر آدم خواند، از این رو احترام این مکان لازم است. به سخنان فاسد گوش ندهید و به سخنان باطلی که میگویند که او طفل خردسالی بیش نبوده گوش فرا ندهید، مگر علی اصغر کودک خردسال نیست که در روز قیامت شاهدی خواهد بود و موجب آمرزش گناهان شیعه خواهد شد انشاءالله.
بنابراین بر همه واجب است احترام این مکان را داشته باشند و به سخنان فاسد و بیهودهای که از گمراهی شیطان است گوش فرا ندهند و اعتنا نکنند ما با زیارت دختر امام حسین به خداوند متعال تقرب میجوییم، آن دختری که خود مظلوم بود و خاندان وی همه مظلوم بودند.
═════════ ♥ೋღ☃ღೋ♥ ═══════════
دفتر آیت الله مکارم شیرازی در جواب از این سؤال که آیا دختری از امام حسین در شام به شهادت رسیده است؟ و آیا قبر منسوب به ایشان در دمشق، متعلق به ایشان است؟ جواب داده اند که:
بسمه تعالی
شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی، منسوب به همان دختر است. اما این که نام آن دختر رقیه بوده یا نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد هر چند معروف این است که نامش رقیه است. همیشه موفق باشید.
═════════ ♥ೋღ☃ღೋ♥ ═══════════
آیت الله نوری همدانی حفظه الله در جواب از این سؤال که آیا نذر برای حضرت رقیه صحیح است؟ و آیا مضجع موجود در دمشق متعلق به ایشان است؟ فرموده اند که:
بسمه تعالی
در کتابهایی چون کامل بهایی و نفس المهموم و کتابهای معتبر دیگر دختر خردسالی که برخی نام او را رقیه نامیده اند و در شام به شهادت میرسد، برای امام حسین ذکر کرده اند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند، باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است.
═════════ ♥ೋღ☃ღೋ♥ ═══════════
آیت الله شاهرودی هم در جواب از این سؤال که آیا امام حسین دختری به نام رقیه داشته اند؟ و آیا قبر منسوب به ایشان در دمشق، متعلق به ایشان است؟ فرموده اند:
بسمه تعالی
از قول بعضی از محققین و سیره عملیه مستمره متدینین در تشرف به زیارت آن حضرت برای ما وثوق و اطمینان حاصل میشود که حضرت ابی عبدالله الحسین علیه الصلاه و السلام دختری به نام رقیه داشته اند و در آن مکان مقدس دفن شده است.
═════════ ♥ೋღ☃ღೋ♥ ═══════════
آیت الله صافی گلپایگانی حفظه الله در جواب از این سؤال که: آیا امام حسین فرزندی با نام رقیه داشته اند؟
فرموده اند که :
بلی، طبق نقل بعض کتب مقاتل و تاریخ، آن حضرت چنین فرزندی داشته اند که مرقد مطهر ایشان در شام است.علاوه بر شهرت این موضوع، به طور کلی مشاهد و مقامات مشرفه از جهت انتساب به اهلبیت: مورد تجلیل و احترام است. شهرت مثل این بارگاه مقدسه نیز مخصوصاً با توجه به قرائن معتبر مورد انکار نیست(۲)

۱)ایشان وقتی که به زیارت قبر مطهر رقیه مشرف شده بودند (سال ۱۳۸۱ ش)، با قلبی سوزان و چشمانی گریان، مصاحبه ای به زبان عربی انجام داده اند.
۲)کتاب معارف دین ۳ تألیف معظم له

پیشنهاد ما به شما

چیستی مرگ و علت تقدم مرگ از حیات در قرآن.

صوت ســـخنرانی: سخنران: دڪتر وحید باقرپور ڪاشانی 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ 𑁍 ⋆ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Question   Razz  Sad   Evil  Exclaim  Smile  Redface  Biggrin  Surprised  Eek   Confused   Cool  LOL   Mad   Twisted  Rolleyes   Wink  Idea  Arrow  Neutral  Cry   Mr. Green